De-Koornneefse-Sud-Africa-reis.reismee.nl

Excursie in en rond Johannesburg en Pretoria.

Aan allen,

Over twee maanden zijn we al druk doende met de voorbereidingen voor het vertrek naar de Wildtuin. Het klinkt nog zo ver weg maar het gaat sneller dan we denken.

Nog maar even op een rijtje wat er mogelijk is in en rond Johannesburg en in Pretoria voor als we vertrekken en als we weer terugkomen uit de Wildtuin.

Een verkenningstocht door Johannesburg bij voorkeur met een busje kun je het beste georganiseerd (geregeld door Joos en/of Jan Willem) doen. Van harte aanbevolen. Hebben wij de vorige keer ook gedaan.

Er worden ook wandelingen door het centrum van Johannesburg georganiseerd door het plaatselijke VVV. Lijkt me wel interessant maar ik weet niet of dat wel zo handig is.

Standard Bank Art Gallery over hedendaagse kunst in Zuid Afrika (Simonds/hoek van Frederick straat - zondags gesloten.

Market Theatre in Jeppe Street. Enkele musea, theaters, restaurants en jazz cafes. Dit is een relatief veilig gebied voor een wandeling.

Carlton Centre , Top of Africa. Uitkijktoren van 200 meter hoog met uitzicht over de stad. Tevens beginpunt van bovengenoemde wandelingen met winkels en cafes in de buurt.

Diamond Cutting Works, hier wordt de geschiedenis van de diamantrush voorgesteld. Ook zijn er demonstraties over het slijpen van edelstenen.

Gold Reef City met een hoog Disney gehalte. Zijn we de vorige keer geweest. Was aardig maar niet voor een tweede keer.

Johannesburg Art Gallery. Oude en hedendaagse kunstvoorwerpen van Zuid-Afrikaanse kunstenaars. Klein Straat, Joubert Park. Maandag gesloten.

South African Lippizzaners. Alleen voorstelllingen op zondag. Dus dat gaat niet lukken.

Adler Museum of Medicine. Hier wordt 100 jaar Zuid Afrikaanse geneeskunst uit de doeken gedaan. Een tandartspraktijk en apotheek zijn getrouw naar het origineel nagebouwd.

Apartheid Museum. Dit beklemmende museum werd in 2001 geopend. Zeer de moeite waard. Maar wat mij betreft niet voor de tweede keer. Is wel een goede combinatie met Gold Reef City omdat het dicht naast elkaar ligt.

MuseuMArfricA. Onder de vier permanente tentoonstellingen bevindt zich de bezienswaardige Johannesburg Transformations, die de stadsgeschiedenis vanaf het begin van de goldrush tot aan de verkiezingen in 1994 toont. U loopt om nagebouwde hutten heen en hoort een selectie van muzikale werken van bekende musici.

Soweto. Aanbevelenswaardig. De vorige keer zijn we met het bovengenoemde busje naar de rand van Soweto gereden en hebben daar een huisje van binnen mogen bekijken. Touraanbieders zijn: Jimmy's Face to Face Tours en Imbizo Cultural Tours.

Huis van Nelson Mandela. Zijn oude huis en zijn nieuwe huis (alleen op afstand zichtbaar). Dat kun je zien tijdens de bustour.

Vlooienmarkt. Op het marktplein tegenover het Market Theatre vind je de grootste vlooienmarkt van Zuid Afrika.

Muti Shop. Heb je een vervelend kwaaltje waar geen westerse arts raad mee weet? Misschien kan de medicijnman je in dat geval wel helpen.

Sandton City. Van de vele winkelcentra in Johannesburg (zoals Rosebank Mall, Hyde Park Corner, The Firs) is dit de grootste en de beste.

Heemtuin. Een bezoek is meer dan de moeite waard. De vorige keer heeft oom Jan Jordi en mij rond geleid. Voor herhaling vatbaar.

Uitstapjes in de omgeving

Heia Safari Ranch. 120 hectare op 45 minuten van Johannesburg. Lijkt wat overbodig omdat we en naar de Wildtuin gaan en sommigen naar St. Lucia.

Lion Park. Dit is een particulier park op 25 minuten rijden van het zakencentrum Sandton. Hier leven 80 leeuwen. Verder zijn er jachtluipaarden, luipaarden, hyena's en giraffen en natuurlijk luipaardschildpadden. Je rijdt er met je eigen auto door heen. Aardig maar hier geldt hetzelfde voor als voor de bovenstaande ranch.

Mijnbezichtiging. Met de beroepsvereniging kunt u van januari tot november tochten naar de mijnen ondernemen in tegenstelling tot Gold Reef City wordt hier nog actief erts gewonnen. waardoor je je een wat realistischer beeld kunt vormen. 50 km rondom Johannesburg.

Randburg Waterfront. De Waterfront van Johannesburg bevindt zich aan een kunstmatig meer ongeveer 30 km van het Central Business District. Naar het voorbeeld in Kaapstad bestaat dit pure vrijetijdscentrum uit restaurants, winkels, bioscopen en theaters. Op de kunstnijverheidsmarkt vind je beslist een vakantiesouvenir. Ten noord westen van Johannesburg.

Sterkfontein Cradle of Humankind. De wieg van de mensheid omdat hier de schedel van de vrouw 'Ples' werd gevonden.40 km ten westen van Johannesburg. Hier zijn we de vorige keer geweest met Jan Willem en Sonette. Het meest bijzondere aldaar was echter een staptoer door het wildpark dat er vlakbij ligt. Voor herhaling vatbaar.

Transvaal Snake Park. Een reptielenpark met honderden slangen, maar ook krokodillen, slangen, maar ook krokodillen en apen. Om 11 en 15 uur voorstellingen met reusachtige pythons. 25 km ten zuiden van Johannesburg.

Pretoria (Tshwane).

Wandeling door Pretoria is zeer de moeite waard en te voet is dit gebied veilig te verkennen. (Wandeling is op papier beschikbaar maar te uitgebreid om hier te publiceren. Dus voor de liefhebber). Deze wandeling hebben we de vorige keer niet gemaakt.

Pretoria Zoological Gardens. Vermoedelijk de enige dierentuin in Afrika. Beslist het bekijken waard. Je ziet hier zeldzaam geworden antilopen, een witte neushoorn, jungledieren uit Zuid Amerika en ... ijsberen ! Een gondel maakt een soort sluiptocht vanuit de lucht mogelijk.

Townships. De grootste zwarte woonwijk bij Pretoria heet Mamelodi. Voor als je niet in de gelegenheid bent geweest om naar Soweto te gaan.

Union Buildings. De imposante regeringsgebouwen zijn het werk van Sir Herbert Baker, de beroemdste architect van Zuid-Afrika. Zijn we al eerder geweest. Dat behoeft wat mij betreft niet nog een tweede keer.

Voortrekkersmonument. Een must voor degenen die het nog niet gezien hebben. Maar wat mij betreft hoeft dat niet voor een tweede keer.

Kruger House Museum.In het huis waar Paul Kruger heeft gewoond zijn persoonlijke zaken uit zijn ambtsperiode te bezichtigen.

Melrose House. Een van de mooiste en fraaiste voorbeelden van victoriaanse Zuid-Afrikaanse architectuur.

Pretoria Art Museum. Museum met permanente tentoonstellingen en wisselexposities van vroege en hedendaagse Zuid-Afrikaanse kunstenaars.

Tenslotte als bijzonderheid maar waarschijnlijk te ver weg:

Sun City met de The Palace of the Lost City. Het ligt op zo'n 140 km ten noordwesten van Johannesburg. Het is dus zeker zo'n twee uur rijden. Feitelijk zou je hier twee dagen over moeten doen. Maar je moet ver van te voren reserveren. Er is daar eigenlijk te veel om op te noemen. Maar de moeite waard zijn: het 'golfslagbad', de zeer steile waterglijbaan (vraag maar aan Jordi en Marinde), de krokodillentuin, een rondwandeling door Sun City, de apen die je het leven zuur maken. Maar eigenlijk een onvergetelijke gebeurtenis om dit mee te maken.

Daarnaast ligt het Pilanesberg National Park met antilopen, zebra's, giraffen en neushoorns. Overbodige kost zou je zeggen maar als je dan toch een droom wilt waar maken dan is een ballonvaart boven dit park absoluut het toppunt. Reserveren via Gametrackers in Sun City.

Let op ! Je kunt vooral in Johannesburg allerlei kleine bouwsteentjes met elkaar verbinden tot een dagtocht van een middag of morgen of als je wilt van een hele dag.

Met vriendelijke groet,

Bert Boshoven

Theo

Er zitten best heel leuke dingen bij, vooral een verkenningstocht door JHB lijkt mij zeer de moeite waard. Misschien moeten we ook nog (onderzoeken) of een bezoek aan een van de voetbalstadions ook de moeite waard is

jw

Ik ben besig om de details na te gaan vam de Soccer City waar de 2010 finale gespeeldt word het is blykbaar de moeite waard om te gaan kyken maar tans is het nog niet klaar dus niet open voor de publiek maar ik sal verder informere. n Wandel tocht door JHB niet aan te bevelen want het is levens gevaarlik.

margreet

Nou JW wandelen in JHB was ik echt niet van plan.
We rijden en laten ons rijden
Wie houd er van (modern) kunst?
Bezoek Art gallery in combinatie met MuseuMarfrica. Wie is daar warm voor te krijgen?
Dat wordt scoren JW als het lukt bezoek aan Soccer City. Zullen we waarschijnlijk weer een bus moeten huren

jw

Margreet wandelen is goed voor de algemene kondisie. Hoogs waarskynlik heben wij de bus vanaf 17.12.09 tot na de wildtuin.

jw

De Leeuw park is so tien minute rijden van ons af en is wel de moeite waard. Daar kan je leeuws bekijken (vooral voor Bert de moeite waard want anders is die helemaal n senu bol in de Kruger Park todat we leeuws sien. Kan je het nog ophalen Bert?)Hier kan je ook Girafe sien en te eten geven.( Ag de spelling laat veel te wensen oor)

marian Koornneef

Graag wil ik naar Pretoria:wandeling, voortrekkersmonument, Union buildings.
Rondrit door JHB lijkt me leuk met het bezoeken van de genoemde musea door Margreet. Dat lijkt me wel wat.
Ik ga er van uit dat we in het Krugerpark genoeg dieren zullen zien.

Bert

Als de dames gaan shoppen dan ga ik wel naar de leeuwen !

marinde

ik wil graag shoppen en naar de leeuwen :)

jw

Marinda dat dagt ik wel keuses keuses make hoor!

thimo de jong

ik zal een paar dieren op noemen de leeuw en een jachtluipaard en een zebra en giraffe en een gier en neushoorn en olifant en nelpaard en bufel en bokkie en joos ik heb heel veel zin om te zwemmen.

van thimo de jong

jw

Hey Thimo de jong goed om van jou te hoor. Hier in die RSA (Republiek van Suid Afrika) hebben wij gekke name voor diere.Weet jy wat is n kameelperd, renoster, blou wildebees en n seekoei??

thimo

IK ken die namen niet maar dat leer ik wel in afrika janwillem groetjes aan milan en sebastiaan en sonet.

Amarinthejooren@yahoo.com

Hallo,

Via google kwam ik bij dit bericht, ik had eigenlijk een vraagje, ik zoek nog een leuke reisplanning voor twee weken zuid afrika vanuit johannesburg. En iv, zwangerschap zo malaria en veilig mogelijk.
Zou u nog iets buiten deze tips kunnen vertellen over leuke dingen?

groetjes