De-Koornneefse-Sud-Africa-reis.reismee.nl

Woensdag

Aan allen,

Deze dag zouden we naar Hluhluwe/Imfolozi Park gaan. We vertrokken om 06.00 uur vanuit de lodge. Vroeg maar niet zo vroeg als in het Paul Kruger Park want voordat we er zouden zijn dan zou het inmiddels wel 7.00 / 7.30 uur zijn. Het was deze dag weer zonnig. En we zagen op weg naar de hoofdweg een cactus in bloei staan. Daar moesten we natuurlijk wel foto's van maken. We moesten nu zo'n 50 km richting St. Lucia rijden en dan moesten we zo'n 30 km het binnenland in gaan om bij de ingang van Hluhluwe/Imfolozik Park te komen. Op het parkeerpark van dit park zagen we een wrattenzwijn lopen maar die was nog redelijk 'tam' voor zover je daarvan kunt spreken. Bij de ingang van het park zagen we ook een bord staan van een olifant die een auto omver duwt en dan in de vorm van een soort waarschuwingsbord. We waren gewaarschuwd. Nu moesten we nog even naar binnen. We hadden onze Wildcards van het Paul Krugerpark en dachten dat we zo door konden rijden. Nu dan hadden we het mooi bij het verkeerde eind. Alles moest uitgebreid en rustig worden geregistreerd en toen we eindelijk door de poort mochten werden we door de hele receptie nagezwaaid. Doen ze dat ook als er een file van 100 auto's staat? We reden het park in en we hadden nog geen kilometer gereden of we zagen een grote groep van wel 100 buffels die rustig de weg overstaken. Wel grappig. Het leek wel of een ervan als een soort verkeersagent optrad. Het duurde wel een half uur voordat ze allemaal voorbij waren. We reden door en toen zagen we in de verte twee neushoorns waarvan er een met een wel hele grote lange hoorn. Achteraf bleek dat typisch te zijn voor dit natuurpark. We reden toen daar en zagen een aantal zebra's van heel dicht bij en later een giraffe. We reden door de bergen en toen zagen we van heel dichtbij een Marshall arend. Wat heel erg opvallend was in dit natuurpark is het prachtige golvende landschap van grote heuvels tot wel kleine bergen. Gigantisch uitgestrekt en heel anders dan in het Paul Krugerpark. We reden uiteindelijk naar de Hilltop Logde van het Hluhluwe park. De naam zegt het al van daaruit hadden we een geweldig uitzicht. Tijd voor een ontbijt. Er vlogen veel roofvogels rond de top van de heuvel en er stond ook een groot bord met alle mogelijke roofvogels en hun vliegbeelden erop. In de verte zagen we heel klein een neushoorn lopen. We vervolgden onze tocht en we gingen nu meer van de grote weg af. Dat leverde bij een riviertje gelijk al wat bijzonders op. We zagen daar een hamerkop (klein soort reiger die vrij zeldzaam is) maar nog meer bijzonder was dat er op eens twee van die hamerkoppen bij elkaar liepen. Vlak naast de weg bij de rivier zagen we wevervogels met hun nesten bezig. En even later zag ik een dominicaner wida. We reden weer verder een kwamen uit op het eind van een pad en moesten daar bij een lus draaien maar daar stond juist een groep giraffen. Die moesten natuurlijk weer op de foto worden gezet. Na verloop van tijd kwamen we weer bij een riviertje en daar zagen we opnieuw een hamerkop (hoezo zeldzaam). Maar nog fraaier was een ijsvogel op een tak vlakbij. Het was de Malachite Kingfisher. Het hield maar niet op met bijzondere vogels. Even later zagen we een Green-backed Heron. Hij liep in het water vlak in de buurt van een kleine krokodil. Die wilde hem verschalken maar de vogel lette wel heel erg goed op. Op een rots zagen we een aantal schildpadden. Heel in de verte zagen we een gier in de bomen zitten maar die zat echt te ver weg om daar een fatsoenlijke foto van te maken. We kwamen een groep zebra's tegen met op hun rug ossepikkers (vogel die insekten bij zoogdieren vooral buffels weghaalt). Bij de groep zebra's liepen ook een paar wrattenzwijnen en even verderop liep een mangoeste. Dieren genoeg dus. We reden weer terug naar Hilltop Lodge om daar de lunch te gebruiken. We waren dus al heel wat uren op pad maar we waren het nog niet zat maar vooral Ferdi wilde wel door blijven gaan. We reden nu van Hilltop richting de uitgang van het park. We reden op een gegeven moment voorbij een auto. Die toeterde maar ja dat gebeurt wel eens meer. We rijden rustig door. Komt die auto die ons net voorbij gereden is weer achter ons aan. Na wat getoeter zien we dat het de auto van Anne en Bram is. Hoe is het mogelijk in zo'n groot park. We wisselen wat ervaringen uit en nemen nu echt afscheid. Zij op weg naar het Paul Kruger Park en wij op weg naar de uitgang. Op een gegeven moment zien we een wrattenzwijn dicht langs de weg lopen. We rijden er met de auto vlak langs maar hij/zij loopt niet weg. Dus een uitgelezen mogelijkheid om foto's te maken. Als we bijna bij de uitgang zijn dan zien we een groep van wel zeven neushoorns die heerlijk aan het baden zijn in de modder en ook een beetje aan het stoeien zijn. Dat levert schitterende plaatjes op. We zijn rond drie uur bij de uitgang. Eigenlijk veel te lang voor zo'n safari maar goed het was ook in dit natuurpark weer een schitterende ervaring. Op de parkeerplaats zien we nu een familie wrattenzwijn met drie jongen. Ik blijf nu wat verder weg. Ze lijken wel tam maar met jongen zijn ook dit soort beesten gevaarlijk. We rijden het natuurpark uit en na 100 meter moeten we stoppen omdat koeien de weg oversteken. Oh ja we zijn weer gewoon terug in Zoeloe land en daar houden ze veel koeien. We rijden naar huis terug en rusten even wat uit en gebruiken dan ons laatste avondmaal in de lodge. Karen vraagt of we de volgende dag nog ontbijt mee willen hebben maar we kiezen ervoor om onderweg uitgebreid ontbijt te nemen. Calvijn komt speciaal afscheid nemen en ook Karen bedanken we uitgebreid. Ze vraagt of we nog een keer terug komen. Ik geef aan dat we het echt heel erg naar ons zin hebben gehad maar dat het niet in de lijn der verwachtingen ligt dat we hier terug zullen komen. We willen dan gewoon weer andere plaatsen zien. Maar het is een plaats om van harte aan te bevelen. Die avond ruimen we alles op en zetten alles al startklaar voor 's morgensvroeg. Het is de bedoeling dat we om 06.00 uur vertrekken. We duiken ons bed in om ons voor te bereiden op de terugreis. Helaas.