De-Koornneefse-Sud-Africa-reis.reismee.nl

Dinsdag

Aan allen,

De dinsdagmorgen gebruikten we eindelijk om eens uit te slapen. We zouden die dag alleen een Zoeloe dorp bezoeken maar voor de rest zouden we ons rustig houden. Dus 's morgens heb ik een beetje rond gelopen en foto's in de lodge gemaakt en in en rondom de huisjes. Rond het middaguur gingen we op weg naar het Zoeloe dorp. We werden bij de ingang op gevangen door een Zoeloe die in een rondabel zat. Hij vertelde dat we nog wat vroeg waren en we besloten wat rond te kijken in een souvenir winkel en ik ben verder door gelopen en ben naar een slangen en reptielen reservaat gegaan. De slangen zaten achter glas. Wel fraai maar een beetje onwerkelijk. En vooral de krokodillen zaten in wat grotere ruimtes maar het toch iets weg van een kleine dierentuin. Goed om te zien maar eigenlijk niet meer dan dat. Terug gekomen probeerde ik te onderhandelen over een schaal die Margreet wilde hebben. Maar is was geen enkele onderhandelingsruimte. Het was gekocht van de lokale arbeiders en dit was de prijs. Echt onafrikaans eigenlijk. Goed toen was het tijd voor het bezoek aan het Zoeloe dorp. We kregen een introductie in de Zoeloe taal want dat hadden we nodig in het dorp. Bijzonder was dat we maar met z'n vijven waren. Maar dat maakte voor de Zoeloes niks uit. Ze haalden alles uit de kast. Er was een soort begroeting die we telkens moesten doen als we bij een speciale groep kwamen. We werden begeleid door een meisje in gewone Afrikaanse kleren. Het zou de outfit van een school wel kunnen zijn. Maar zij dit dit netjes. De ene groep maakte pijlpunten, de andere groep schilden en weer een andere groep potten. Zo had iedereen zijn taakverdeling. We mochten op een gegeven moment een rondabel. Is best wel indrukwekkend hoe die gebouwd werden. Daarna gingen we op bezoek bij een medicijnman. En een paar dames met ontbloot bovenlijf wilden wel met ons op de foto. Maar geen van ons had daar trek in. Meer om de plaats vervangende schaamte omdat dit hele circus voor ons op touw was gezet. Een beetje op z'n Volendams. Wel goed om het mee te maken maar wel met een heel sterk toeristische geur eraan. Uiteindelijk kwamen we op het plein van het dorp alwaar voor ons werd gedanst. We mochten proeven aan een speciale maiswijn. Was niet onaardig maar geef mij mijn Palm maar. Na een dik uur was het hele circus afgelopen en wij een aparte ervaring rijker waarbij ik wel veel foto's heb gemaakt. We wilden daarna nog even snel naar een zogenaamde cheetah ranch maar die sloot om 17.00 uur terwil we daar om 16.40 uur aankwamen. Je kunt niet alles hebben. Wij weer terug naar huis om daar weer het avondmaal te gebruiken. De gebruikelijke heerlijke drie gangen en weer op tijd naar bed. We hadden na deze 'rustdag' weer de nodige energie opgedaan.