De-Koornneefse-Sud-Africa-reis.reismee.nl

Woensdag

Aan allen,

Het is al weer 30 december 2009. De tijd gaat hard. We staan even iets eerder op omdat we hebben afgesproken om het bedrijf van Pieter en Yolande Wouda te gaan bekijken. Hetweer is 's morgens enigzins fris. Marian heeft zelfs een trui aan maar in de loop van de dag wordt het gewoon weer 30 graden. We krijgen op het bureau van Pieter een professionele Powerpoint-presentatie van zijn bedrijf te zien. In 1953 is dit bedrijf gesticht en toen werden er op jaarbasis 1970 bakkies met planten verkocht. Nu is dat op jaarbasis l miljoen bakkies. Het bedrijf is in die periode dus erg gegroeid. Het bedrijf heeft 60 medewerkers waarvan nu 70% op vakantie is. Het is ook in Johannesburg nu wat rustiger omdat iedereen met vakantie is. We moeten om 9.30 uur vertrekken omdat we om 10.00 uur hebben afgesproken in Lions World (een soort Beekse Bergen). We zien een aantal dierenverblijven met daarin hyena's en jakhalzen maar die bewegen niet echt. Ze liggen er als zoutzakken bij. We komen tickets voor een rondtoer van 8 km, een soort safari door een aantal gebieden. Het eerste gebied is vrij groot en daar treffen we allerlei antilopen aan. Daar mogen de ramen nog wel open. Dan rijden we een gebied in waar cheetahs en hyena's in afgesloten gebieden zitten. Daar mogen de ramen niet meer open. Door de hekken lijkt dat een beetje zinloos. Vervolgens zijden we een gebied met leeuwen in. Bij de ingang staan medewerkers van het park die zogenaamde sluisdeuren open en dicht doen. We komen in een zogenaamde lege middenruimte en dan kunnen we in verschillende gebieden met leeuwen rondrijden. Heel spectaculair. In een gebied zit een leeuwin met vier jongen en verder veel leeuwinnen en een mannetjes leeuw maar die krijgen we niet zo goed in beeld. Ik maak erg veel foto's. In de volgende ruimte zitten een heleboel hele lichte leeuwen zogenaamde albino leeuwen. En in weer een ander gebied loop een fraaie mannetjesleeuw met een groep vrouwjtes rond. Tenslotte komen we in een gebied met een hele lichte mannejtesleeuw met ook een groep leeuwinnen. Mogelijkheden te over voor foto's. We rijden dan weer terug naar de parkeerplaats. We hebben dan nog een deel van het kaartje over en dat is vooral voor de konderen bestemd om jonge leeuwtjes te aaien. In dit geval gaat het om welpen die door hun moeder in de steek zijn gelaten. Er staat een lange rij kinderen maar ook volwassenen. Iedereen wil wel op de foto met zo'n jonge leeuw. Ik maak een paar foto's en ook nog een klein filmpje met de Flip. Daarna moet je goed je handen wassen. Er is dan een soort dierentuin aangelegd waar je struisvogels en giraffen kunt voeren. Verder zitten er in deze ' dierentuin' wilde honden maar die zitten wel wat veraf. Ook nog een bruine hyena, een tweetal cheetahs en een stokstaartje (hier aangeduid als meerkat). Heel bijzonder is het voeren van een giraffe. Je kunt er speciaal voer voor krijgen maar iemand voert hem met groene takken en die gaan er in als pap. De giraffe kan zelfs geaaid worden. We rijden dan terug naar het huis van Jan Willem om daar het middagmaal te gebruiken. We gaan vanmiddag bij Pieter Wouda zwemmen (vooral de kinderen)en de rondleiding vanvanmorgen wordt door Pieter Wouda voortgezet. Hij heeft een heel fraai tuincentrum ingericht. Feitelijk een beetje tegen de verdrukking in omdat er gewoon vaste marktaandelen zijn. Het is een klein soortIntratuin met een koel binnengedeelte en een buiten gedeelte met alles wat je in een regulier tuincentrum bij ons ook kunt verwachten maar dan natuurlijk met het accent op Zuid Afrikaanse plaanten. Hoewelje ziet er ook veelbekend materiaal. Grappig is wel dat de bij ons zobekende Afrikaantjes helemaal niet uit Zuid Afrika komen. We bekijken ook nog het nieuwe theehuis en drinken daarna nog wat op het terras van de woning van Pieter en Yolande. Daarna gaan we naar huis om ons klaar te maken voor de feestelijke avond..Vanavond gaan we uiteten i.v.m het 55 jarig huwelijk van Jaap en Maartje Koornneef (feitelijk de aanleiding tot deze reis). We gaan naar Fronters een goedbekend staand restaurant in de buurt van het huis van tante Map en Oom Jan. We krijgen daar een grote hoek toebedeeld. We zijn nogal druk met zo'n groot gezelschap. We vragen of Zuid Afrikaners dat ook zijn maar die zijn over het algemeen wat rustiger, aldus Sonette. Jordi brengt als oudste van de kleinkinderen' de toost uit op het bruidspaar. We genieten heerlijk van de voorgerechten, het hoofdgerecht natuurlijk met vlees en het nagerecht. Bert Jan heeft ondertussen het vlees afgezworen. Als je hier een stuk vlees besteld is het 330 gram en voor vrouwen is het een maatje ' kleiner' 200 gram. Je komt dus niets te kort. We genieten allemaal heerlijk van de sfeer en het heerlijke eten. Ma Koornneef houdt nog een korte toespraak waarin ze Marian en Joos en Jan Willem en Sonette bedankt voor de geweldige gastvrijheid. We gaan dan voor ons doen laat naar huis namelijk om 22.10 uur. Ik duik dan snel mijn bed in met het idee om eens een keer heerlijk uit te slapen.

Met vriendelijke groet,

Bert Boshoven