De-Koornneefse-Sud-Africa-reis.reismee.nl

Dinsdag

Aan allen,

Die dag konden we wat rustiger aan doen. We stonden nu allemaal zo'n beetje om 08.00 uur op. Dat was voor ons uitslapen. De vrouwen gingen op pad om boodschappen te doen. Zij zouden vanavond de maaltijd verzorgen om zo onze gastvrouw Sonette te ontlasten. De ' grote kinderen' zouden met z'n allen naar een pretpark Gold Reef City gaan en Thimo zou naar het huis van Jan Willem komen om te spelen met Michelle en Lizzy. Die morgen ging ik met Jan Willem naar de Marocco Barber, een Marokaanse kapper waar Jan Willem ook altijd heen gaat. Hij heeft me netjes geknipt. Is toch altijd spannend of het geen bloempot model wordt.

Voor de uitvaartdienst hadden we afgesproken om er rond 13.30 uur te zijn een uur van tevoren dus. In Nederland zouden ze er ook een uur van tevoren zijn om alles klaar te zetten en toch nog even te testen.. Om 13.45 uur stond alles start klaar en konden we zo de mensen de auta van de begraafplaats in Maasdijk binnen zien komen. Het beeld was duidelijk genoeg om mensen te kunnen herkennen en het geluid was ook duidelijk. Moest soms zelfs wat onderdrukt worden. Om 14.30 uur begon de echte uitvaartdienst. We waren met z'n tienen in het huis van Joos en Marian en vanzelfsprekend ging het daarbij met name om Jaap en Maartje Koornneef en Jan en Map Kloek-Koornneef. We waren voorzien van de liturgie en konden de dienst dus echt goed meemaken. Na afloop van de dienst werd de kist naar buiten gedragen. Op dat moment kon de filmcamera niet mee maar Wim Pontier heeft van dat deel nog een 23-tal foto's gemaakt. Die foto's hebben we vrij snel daarna ontvangen en kunnen bekijken. Het was met name voor Map en Jaap belangrijk dat ze de dienst in de aula van de begraafplaats op deze manier konden meemaken. Dat is gelukkig op een goede manier gelukt. In Johannesburg kregen we daarna koffie maar ook heel bijzondere koekjes die men bij een uitvaartdienst uitserveert. We hebben nog een tijdje nagepraat en zijn daarna naar onze huizen terug gegaan. Daar wachtte ons het bezoek van Pieter en Yolanda Wouda. Yolanda is de zus van Sonette. Pieter en Yolande zijn nu de directeuren van het ' Intratuin bedrijf' . Het was een heel gezellig borreluurtje. Daarna konden we het door Karina, Margreet en Marian klaar gemaakte eten proeven. De twee salades en de kip smaakten prima. Van Andre en Dion hadden we ondertussen afscheid genomen. Zegingen nu op vakantie om een weektje bij te komen van alle drukte. Ik heb toen het weblog bij zitten werken maar werd ruw overvallen doorstroomuitval. Dus een heel verhaal over de Nachttoer was kwijt. Leuk dat heb je als je je bestand niet voorbereid inWord. Dus nu maar alles op een rijtje gezet. Daarna snel naar bed maar wel met een voldaan gevoel.

Met vriendelijke groet,

Bert Boshoven