De-Koornneefse-Sud-Africa-reis.reismee.nl

Maandag

Aan allen,

We zijn vanmorgen weer vroeg uit bed gegaan om 04.15 uur. Alle grote spullen waren al ingepakt en we konden met onze handbagage zo de bus in stappen. Om 05.00 uur vertrokken we uit Mopani op weg naar het hek van Palaborwa. Het was deze dag erg bewolkt en bovendien niet al te warm (22 graden Celsius) voor datgene wat we tot nu toe gewend waren geweest. Ik besloot er een fotoloze dag van te maken. We zagen tot de Palborwa maar drie bijzondere dieren namelijk een groep hyena's, een groep bavianen ver weg en een zadelbekooievaar hoog in een boom waardoor je de fraaie kleuren niet echt goed kon zien. Daarna gingen we op weg naar Pietersberg (heet inmiddels Polowaka) de belangrikste grote plaats in deze regio. We waren eerst van plan geweest om langs de Drie Rondabels, de Potholes en Gods Windows te rijden maar dan zouden we in tijdnood komen om op tijd in Johannesburg aan te komen voor de test met de videoconferencing sessie met Maasdijk. Ruim voor Pietersberg stopten we voor ons ontbijt. Dat was wel even schrikken voor het restaurant zo'n groep van 30 mensen op de vroege morgen. Maar alles werd netjes verzorgd en veel sneller dan in Letaba. Daarna reden we door naar Pietersberg en natuurlijk zijn we daar even op bezoek geweest bij het plaatselijke stadion voor de WK 2010. Dit stadion was al vrijwel helemaal klaar en ook de omgeving zag er netjes uit. We reden weer door richting Pretoria. We hebben toen nog even een korte pauze gehouden bij Wimpys. Daar was het ongelofelijk druk. Nadat iedereen weer voorzien was van fris of een andere versnapering doken we weer de bus in en om 15.10 uur waren we bij Jan Willem en om 15.50 uur kon ik melden dan we in het huis van Joos Louw waren gearriveerd voor de test. Ruim op tijd want we hadden afgesproken tussen 17.00 - 18.00 uur en derhalve 16.00 - 17.00 uur Nederlandse tijd. Het was wel even spannend maar om 16.20 uur hadden we voor het eerst verbinding. We hadden beeld en geluid. We hebben toen gevraagd om het te verplaatsen naar de ruimte waar de uitvaartdienst zou plaats vinden. Dat duurde weer even maar toen konden we het beeld en het geluid goed afstellen en bovendien konen we met elkaar spreken omdat aan allebei de kanten webcamera's en microfoons werden gebruikt. Pfft. Het was dus gelukt en vooral met veel dank aan Wim Pontier, Vesna en Dragan Dumeljic. Na zo'n dikke 600 km rijden was het een mooie beloning dat we (Theo, Joos en ik) de verbinding met de aula van de begraafplaats tot stand hadden gebracht. Morgen zal de uitvaartdienst in Zuid Afrika (Johannesburg) dus live te volgen zijn van 14.30 - 15.30 uur. Dat is in Nederlandse tijd 13.30 - 14.30 uur. Ik kon met een gerust hart terugkeren naar het huis van Jan Willem maar daar hadden we wel een bijzondere constructie voor bedankt. De bewoners van het huis van Jan Willem hadden besloten om bij een snackbar eten te gaan halen. Joos zou mij weg brengen. Tot zover niks bijzonders maar het was ondertussen gaan stortregenen (voor de Zuid Afrikaners prettig maar voor ons toch minder). Goed ik trof Jan Willem inderdaad in de snackbar maar bij het instappen ging het even mis. Ik moest in een zware stortbui de spullen in de achterbak gooien en toen wilde ik snel in de auto duiken en ja hoor dat ging net aan de verkeerde kant. Milan en jan Willem lachten zich een ongeluk. Thuis gekomen hebben we lekker gegeten. Een hamburger hier is een echte hamburger en niet zo'n slap ding van MacDonalds. Ik was eigenlijk wel erg moe en ben vrij snel naar bed gegaan.

Met vriendelijke groet,

Bert Boshoven

We hebben vandaag zo'n dikke 600 km gereden. Daarna ben ik naar Joos gegaan om samen met Theo de verbinding met de aula van de begraafplaats in Maasdijk te testen. En het is gelukt !!! Morgen zal de uitvaartdienst in Zuid Afrika dus life te volgen zijn van 14.30 - 15.30 uur. Dat is in Nederlandse tijd 13.30 - 14.30 uur.

De rest van het verhaal volgt nog.

Met vriendelijke groet,

Bert Boshoven