De-Koornneefse-Sud-Africa-reis.reismee.nl

Zondag

Aan alllen,

Die morgen stonden we om 04.15 uur op omdat we weer op het gewone tijdstip 05.00 uur een toer zouden gaan maken. We merkten dat het meteen al wat frisser was. Was het op zaterdag nog boven de 30 graden nu was het slechts 26 graden Celsius en er stond een stevige koude wind. Dat was even wennen nadat we temperaturen van 32 en hoger gewend waren geweest.

We zagen deze morgen niet zoveel dieren. Het leek wel of de dieren zich bij deze koude wind wat meer hadden terug getrokken dan ervoor. We zagen bij een plasje wel een lepelaar staan. Wel bijzonder om hem hier in Afrika te zien terwijl we deze vogel geregeld in het Westland zien. Marinde mocht deze morgen in het bakkie van Joos rijden en dat ging prima. Dus al twee volleerde chauffeurs voor de rit van Durban naar St. Lucia. Natuurlijk zagen we die morgen weer volop olifanten. We kregen een francolien met een rode kop nog fraai in beeld. Midden op de brug stopten we weer even en daar kon ik een stel fraaie plaatjes van nijlpaarden maken. We reden door naar Letaba. Vlak voor Letaba zagen we een grote groep maraboes. In Letaba heb ik een rondje kamp gemaakt. Ik zag al snel weer eekhoorns. En even later zag ik een jong bushbokkie binnen het hek en een oudere bushbok buiten het hek. Ik zag ook nog een bruine ibis en veel andere vogels. Ik ben nog even langs ons hutje (103) van vijf jaar geleden geweest. In de verte zag ik een Goliath reiger. Verder sprak ik een Zuid Afrikaan en die wees me op een yellow billed kite (roofvogel) die boven ons vloog. Vlak bij het cafetaria waar we wat wilden eten zat een vogel nest van een stelletje glansspreeuwen. Natuurpracht genoeg maar eten ho maar. We hebben wel 1 1/2 uur moeten wachten op ons eten. Daarna reden we weer terug naar Mopani. We zagen onderweg nog wel een olifant en een roofvogel maar verder niet zoveel bijzonders meer. Die middag hebben we weer even rustig aan gedaan. Ik heb nog even getwijfeld of ik mee zou gaan die middag maar aan de andere kant was het toch de laatste tocht in het Paul Kruger Parik Om 16.00 uur stond weer iedereen klaar. We reden een heel eind maar zagen verder niet zoveel. Bij de Pioneerdam heb ik wat foto's van koereigers gemaakt en van George. Er was ook een uitkijkpunt maar de dieren zaten heel ver weg. Kon nog een steenbokkie fotograferen maar die zijn meestal goed verscholen tussen de bomen.. Bij een dam zagen we wel weer nijlpaarden. Ik heb een paar mooie foto's kunnen maken van nijlpaarden met de bekken open. Langs de weg stond nog een grote groep koereigers. Daar heb ik foto's van kunnen maken terwijl ze langs de weg stonden en toen ze wegvlogen. Daarna nog wat foto's van de zonsondergang gemaakt en tenslotte wat beelden van een roofvogel in vlucht. Het was niet veel maar ik heb toch bijzondere foto's kunnen maken. Thuis gekomen hadden Andre en Dion alweer een heerlijke maaltijd klaar gemaakt. Heerlijke salades en heerlijke beef. En meestal geen kleine stukjes (200 gram. Daarna was er een soort bonte avond georganiseerd door de ' kindereren' dus tot en met Jordi. Eerst was er een optreden van Milan met twee l iedjes die hij op school had geleerd en daarna kwam er een dansgroep van de ' kinderen' binnen maar dat was een beetje nep. Ze kwamen met de boodschap dat ze een quiz hadden georganiseerd en dat er 6 groepen gemaakt zouden worden. De bobbejanen, de hippos, de rhinos, de verkleurmannetjes (kameleon) en nog een paar. Er werden allemaal vragen gesteld over het Paul Krugerpark en vooral over zaken die we allemaal hadden meegemaakt. Dat verliep bijzonder leuk en gezellig. We deden twee ronden met vragen en daarna kwamen er een tiental muziekfragmenten. Daar werd fanatiek naar geluisterd. Voorzeggen mocht niet want dan moest je een liedje zingen. Uiteindelijk hebben de Bobbejanen gewonnen (Jan Willem, Marian, Theo en Milan). Ze ontvingen een fraaie Paul Krugerpark kalender. Een leuke en gezellige afsluiting van ons verblijf in het Paul Kruger Park. Ondertussen hadden we onze grote tassen al naar het centreale huis gebracht en die werden nu ingepakt in het bakkie en het karretje van Joos. Konden we morgenvroeg snel vertrekken.

Met vriendelijke groet,

Bert Boshoven

Met vriendelijke groet,

Bert Boshoven

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!