De-Koornneefse-Sud-Africa-reis.reismee.nl

Mosaiek

Aan allen,

Dit verhaal hadden jullie nog te goed. Het hoort eigenlijk bij de zaterdagavond een week geleden maar ach een verhaal over Kerst past ook wel een beetje op Tweede Kerstdag.

Kerstdienst in de Mosaiekkerk

Toen we daar aan kwamen had ik niet echt het idee dat we bij een kerk aankwamen. Het leek eerder op het Circustheater in Scheveningen. Metnet zo'n ronde ontvangsthal met een glazen buitenwand en als je binnen stapt in de kerkzaal heb je veeleer het idee dat je een theaterzaal instapt. Dat moet ook wel met zoveel kerkleden. Deze kerk heeft er 3000. Ik schat dat er deze avond zo'n 1000 kerkgangers aanwezig waren. Ook het podium deed niet echt aan een kerk denken. Het leek eerder een podium voor een popconcert of voor een musical. Het stond helemaal vol met muziekinstrumenten, ruimte voor een achtergrond koortje, microfoons voor de zangers, een kerstboom waarschijnlijk voor de vele toneelstukjes.

Hieronde sal ik die Program van die Kerssangdiens plaas:

1. Joyful, Joyful - 5 zangers enzangeressen gerecruteerd uit de eigen kerkleden zongen op een hele vrolijke manier (gospel) dit lied.

2. Ontmoet vir Vanessa(Toneel). Een eenvoudig toneelstukje bij de kerstbooom dat telkens terug komt. Het gaat over een eenzame vrouw en eenalsbeer verkleede man die elkaar met Kerstmis vinden.

3. It came upon a midnight clear. Opnieuw het gospelkoor.

4. Gemeentesang. Het gospelkoor zingt voor en op het beeldscherm wordt als bij een soort karaoke telkens de tekst getoond meestal in het Zuid Afrikaans en soms in het Engels.

5. Mosaiek Nuus en Financiele Bijdrages.Het nieuwswordt niet uitgesproken maar vertoont op een professioneel scherm gesponsord door Adobe en ook de financiele bijdrage voor een zendingsproject wordt d.m.v. een film getoond.

6. Hulp met die storie .....(Toneel)

7. Gemeentesang.

8. This Christmas (Joy to the World) - Opnieuw het gospelkoort

9. Is dit nie selfsugtig nie .....? (Toneel)

10. Love is on the move - Een combinatie van het gospelkoor en een viertal rappers. Meer voor de jeugd en dus voor elk wat wils.

11. 'n Geleentheid vir Bepeinsing en Gebed - Het is gewoon een drietal minuten stil,. Niemand geeft leiding aan dit onderdeel.

12. Gebedsang

13. Gijs du Plessis - Dit is de preek die gehouden wordt door de plaatselijke dominee. Hij is erg bijbelvast en smijt een kwartier lang met bijbelteksten maar weet het publiek in het Zuid Afrikaans wel te boeien. Ik heb meer de indruk dat er een soort conference wordt gehouden door iemand met een lange broek en een eenvoudig shirtje aan. Hij lijkt in niets op onze dominees.

Schenk ons een helder Somerkerstfeest was de boodschap een heel fraai Zuid Afrikaans lied wat precies aangeeft hoe men het daar beleeft. (Wij hebben daar met onze winter een totaal ander beeld bij)

14. I Believe - Gospelkoor

15. Stille nacht/ Bosiu bu/ Santa natal/ Sancta nox (Stille nag) - Het Stillenacht/.Heilige nacht in verschillende talen gezongen in verschillende talen gezongen. Heel indrukwekkend.

16. Gemeentesang

17. Kersfees is in jou hande ... (Toneel) - De boodschap van het Kerstfeest eenvoudig uitgelegd aan de kinderen.

18. Gemeentesang

19. Afsluiting

20. Joyful, Joyful - Bij het naar buiten gaan zingt het gospelkoor opnieuw dit lied.

Het was een heel indrukwekkend gebeuren maar ik had toch niet het idee van een kerkdienst. Het is overigens niet elke week zo. Normaal gesproken wordt wel de lijn van een kerkdienst zoals wij die kennen aangehouden maar dan met wat meer betrokkenheid van de gemeenteleden en met wat meeruitstraling van vreugde. Wellicht een goed voorbeeld voor de Maasdijk. We kwamen derhalve met enthousiaste verhalen terug bij de anderen.

Met vriendelijke groet,

Bert Boshoven