De-Koornneefse-Sud-Africa-reis.reismee.nl

Zaterdag

Aan allen,

We stonden om 04.15 uur op en we vertrokken om 05.00 uur maar we wilden natuurlijk wel de verhalen van de Nachtoer horen. Nu Marian Kloek en Karina hadden nu wel genoeg gezien. In het donker was er vlak bij een olifant boos geworden. De chauffeur was rustig gebleven maar zij waren liever via de zij uitgang verdwenen. Verder hadden ze veel nachtdieren gezien maar daar kom ik hopelijk (hangt er vanaf wat wij zien) op terug. We gaan dan met een groep van 16 personen en ik denk nog 5 andereen omdat het maximale 21 personen is. Je moet wel een verklaring ondertekenen dat je voor eigen risico gaat maar dat wisten we nog van de staptoer van de vorige keer. Ik had even de neiging om er zaterdag tweede kerstdag boven te zetten, maar in Zuid Afrika is Tweede Kerstdag gewoon een familiedag.

Maar goed vandaag hebben we eigenlijk best veel gezien alleen geen nieuwe dieren. In het begin bij de ingang van het park een kleine krokodil, later een groep koedoes, dan weer een groep olifanten maar die zien we in dit gebied erg veel, we zien ook geregeld zebras, gnoes en bijzonder slechts af en toe een groep impala's. Bij een T-splitsing zien we drie grote uilen in een boom zitten. Het is een mooi gezicht als ze zo tegen de opkomende zon wegvliegen. Even verderop zit een roofvogel. Daarvan moeten we thuis de naam even op zoeken. Qua vogels ben ik allang de tel kwijt.We rijden op een gegeven moment naar een bergrug toe. Dit is de natuurlijke grens tussen Zuid Afrika en Mozambique. Vlak voor een rustplek stopt Joos op de Steenbokskeerkring. Dat is een denkbeeldige lijn tot waar de zon op 23 december komt een daarna gaat de zon terug richting Europa tot Kreeftskeerkring die ergens in het Noorden van Noorwegen ligt. Maar toch aardig dat ik zowel op de Steenbokskeerkring als op de Kreeftskeerkring heb gestaan. Op de stopplaats hebben we even een korte plaspauze. Daarna zien we geregeld olifanten, waterbuffels. Bij een drinkplaats is het gewoon druk van zebra's, gnoes, olifanten en er staat ook een groep ooievaars. Als we een stukje verder rijden dan zitten we als het ware tussen de ooievaars in zoveel zijn het er. Als er een parmantig over de weg stapt kunnen we deze mooi fotograferen. We stoppen bij een fraaie waterplas waar ze gisteren de zadelbekooievaar gezien hebben maar nu zijn er wel veel dieren te zien maar geen 'bijzondere'. Joos geeft de groep de keuze nog 3 uur doorrijden of nu omdraaien en in 1 1/2 uur terug rijden naar het kamp. De groep kiest ervoor om terug naar het kamp te gaan. Onderweg zien we nog een groep struisvogels in de verte. Maar die is feitelijk te ver weg. In de verte zien we een olifant over de weg naar een andere auto toelopen. Die auto rijdt voorzichtig achteruit maar op een gegeven moment stapt de olifant weer de berm in. Als je rustig blijft dan is er niets aan de hand. Onderweg zijn we een hoop duiven tegen gekomen maar ook een auto vol Duifjes (Sonette, Andre en Milan waren samen met Dion op pad geweest maar ze zouden we zorgen dat ze om 08.00 uur terug zouden zijn om het ontbijt klaar te maken. Dat stond dan ook netjes klaar toen we om 09.00 uur arriveerden. We hebben weer uitgebreid en heerlijk gegeten. Het was inmiddels al weer erg warm geworden. Het zou vandaag weer 37 graden Celsius worden. Voor de meesten is het vandaag een dag om een beetje rustig aan te doen. Ook al omdat er 16 personen vanavond om 20.00 uur met de Nachttoer gaan. Ik ga in ieder geval niet met de middagtoer van 16.00 uur mee. Anders val ik tijdens de Nachttoer in slaap en dat zou jammer zijn. We hebben wat vroeger gegeten dan normaal en om 19.35 uur staan we met z'n allen (16 man) klaar bij de poort. Om 19.50 uur komt de chauffeur aanrijden. Hij laat ons nog even wachten omdat hij de open vrachtwagen moet controleren op slangen. Na 5 minuten is hij klaar en kan Jordi hem de formulieren overhandigen waarin we allemaal verklaren dat we voor eigen risico in de truck stappen. De chauffeur stelt zich voor als Amos, Om 20.05 uur rijdt hij de poort uit en al na 100 meter zien we een genetkat (een kleine katachtige). Vervolgens rijden we naar de doorgaande weg alwaar zo'n 20 meter uit de kant een schedel van een olifant ligt genaamd Alexander. Deze olifant had hier een hartaanval gekregen en was dus een groot feestmaal voor alle dieren uit de omgeving. Alleen de kop van Alexander was overgebleven. En af en toe kwamen andere olifanten er naar toe om de kop op te tillen. We reden weer door en toen zagen we twee bijzondere jakhalzen namelijk de side stripe jakal. Deze is dus veel zeldzamer als de gewone jakhals. De vrachtwagen was voorzien van twee grote koplampen maar daarnaast waren er op de auto vier grote lampen beschikbaar die door de gasten bediend mochten worden. Vooral Marinde zag met haar lamp nogal veel. Als Amos langzaam over de weg reed dan zag geregeld vogels opvliegen meestal francoliens, sand groose, grielen en soms liep er een haas zigzaggend voor de auto. Amos deed dan meestal zijn licht uit en dan konden de dieren gemakkelijk weg komen. We zagen ook veel kleine bokkies zogenaamde steenbokkies en even later zagen we een common duiker. Die lijkt op het steenbokkie maar is net even anders. Dan is het goed dat je een gids bij je hebt. Op een gegeven moment vloog er een giant eagle owl weg maar die konden we met de lichten niet direct terug vinden. Natuurlijk zagen we weer olifanten maar niet zo dicht bij als de groep van gisteren. Toen we weer terug draaiden in een bocht zagen we weer wat bijzonders een kudde elandantilopen met een heel groot mannetje en een groep van wel 20 vrouwtjes. Heel speciaal. We reden weer door en toen zagen we een gele boomslang in de boom zitten. Weer de scherpe blik van Amos die het gezien had. We zagen ook nog buffels, zebras en antilopen. Dus een heel bijzondere avond waarop we heel veel hebben gezien. We waren om 22.00 uur weer bij de poort en liepen snel terug naar onze verblijven en doken snel het bed in want de volgende dag zouden we weer vroeg op gaan.