De-Koornneefse-Sud-Africa-reis.reismee.nl

Dinsdag

Aan allen,

We beginnen de dag weer vroeg. We staan om 04.30 uur op. We eten wat en drinken wat koffie en gaan dan om 05.00 uur op pad voorzien van een 'energiebar' want voorlopig krijgen we niets te eten.. Het is overigens al 22 graden Celsius zo vroeg op de morgen. Later zal het zo'n 30,5 graden worden. We rijden nu wel met drie auto's. Dat geeft in ieder geval wat meer ruimte in de bus. Margreet, Willem en ik rijden mee met Jan Willem in de Mercedes. We starten weer met de koedoes. We rijden eerst een stuk over wat stoffige paden en daar verwachten we juist een hoop te zien. Maar dat valt tegen. Bij Jan Willem en Sonette is het veel erger want die huizen hebben helemaal geen stroom. Dat is zonder airco wel heel slecht slapen. Op een gegeven moment komen we bij een geasfalteerde weg en daar moeten we op een T-kruising zowaar wachten. We rijden zo'n beetje in file achter elkaar (8 auto's)en eigenlijk verwachten we nu niets maar dan zien we dat een van de auto's stopt. Er ligt een groep van drie hyena's te slapen langs te kant van de weg. Even later zien we vlak langs de weg een kleine trap (vogel)die als het ware voor ons exposeert. Verderop zitten twee gieren in een boom en weer een stukje verder zit een arend in een boom. Later horen we dat Jordi en Theo een arend met een kikker in de bek hebben gefotografeerd. We zien opnieuw heel veel impala's. En eindelijk de eerste zebra's. Er loopt ook een zebra met jong bij. Dat levert natuurlijk een leuke foto op. Dan komen we bij een kale boom die vol zit met ijsvogels. Deze zijn veel groter dan bij ons. Ze hebben een rode snavel en mooie blauwe vleugels. Dan zien we een groep van vier giraffes. We halen Joos in en zien dan Milan (6) achter het stuur zit. Vandaar het slingeren over de weg (grapje). Om een uur of 10.00 uur rijden we Sakuza binnen een van de grootste lodges van het Paul Kruger Park. We eten en drinken wat en kijken ook wat rond. Sakuza ligt langs een rivier maar we zien geen nijlpaarden of krokodillen. Die komen nog wel. Wel heel bijzonder is dat in twee grote overkappingen over het restaurant vleermuizen hangen. Dat levert natuurlijk weer heel mooie plaatjes op. We rijden de poort uit en zien opnieuw koedoes maar nu is er geen mannetje bij. Op de terug weg zien we de eerste olifant en wel eentje met een jong. Dat jonge olifantje is wat slecht op de foto te krijgen. Maar goed we hebben het wel gezien. Je kunt niet alles hebben. Even later zien we weer een groep giraffes. We rijden terug naar het kamp. Daar is de brunch al klaar gemaakt door Andre en Dion. We eten wat en gaan allemaal slapen. Het is even wennen. Het is een totaal ander ritme. Wat wel vervelend is dat de elektriciteit telkens uitvalt. Het heeft nog niet tot problemen geleid maar er moeten toch wel een aantal zaken worden opgeladen zoals bijvoorbeeld fototoestellen. Toch wel erg belangrijk. Ik wilde wat boodschappen gaan doen maar dat kon niet omdat de toegangsdeur door de elektriciteit dicht bleef. We zouden tot 14.00 uur blijven slapen maar we werden ruw wakker geschud door een hoop rumoer op het dak. Margreet en Jordi keken naar buiten. Bleek het een groep bavianen te zijn. Later hoorde ik dat Jobert was 'aangevallen' door een groep van vijf bavianen. Bij het grote verzamelhuis zat hij alleen buiten toen een van de bavianen de vuilnisbak omgooide. Jobert ging er met zijn stoel op af om hem weg te jagen maar toen keerde de hele groep zich met de tanden ontbloot tegen hem. Hij kon zich gelukkig terug trekken en er gebeurde gelukkig niets maar met bavianen is het toch oppassen geblazen.Dat heb je als af en toe de stroom eraf valt. Met andere woorden we zitten echt in de natuur. Bij het hek staat ook niet voor niets : Verboden de dieren te voederen met daaronder een plaatje van een hyena. 's Avonds wordt er veel vlees gebraden zogenaamde 'braai' en daar komen met name hyena's op af. Maar er zit wel een stevig hek met 220 volt stroom rond het hele kamp. Dus geen zorgen. Het gaat vandaag een stuk beter met mijn ogen. Ik heb ze vanmorgen de hele tijd in kunnen houden en na het slapen kan ik ze ook gewoon weer in. Goed opletten dus. Tot vier uur is het nu uitrusten, zwemmen of dit verslag bijwerken op de computer. Het is hier wel wat lastiger om een goede internet verbinding te maken. Maar goed de verslagen komen wel op de weblog al is het wellicht een beetje in de vertraging.

Om 16.00 uur vertrekken we weer voor de volgende toer.'s Avonds zien we weer de nodige dieren. Een oude olifant van heel dichtbij. Een witte neushoorn. Dat is een verhaal op zich. De witte neushoorn komt veel meer voor dan de zwarte. Alleen als je naar de beesten kijkt zijn ze allebei zwart en/of grijs. Dus waar komt die naam witte neushoorn nu vandaan. Dat heeft dus niets met kleur te maken maar met de grootte van de lippen. Wit was vroeg width (breed) en dat is dus door de Engelsen verkeerd vertaald. We zien weer een olifant maar nu wat verder weg. Na een poos rond rijden zien we heel in de verte een grote kudde waterbuffels. Maar zelfs met de telelens blijven ze nog klein. Er zijn nu wel heel veel zebra's te zien maar af en toe zien we ook wat kleiner gevogelte zoals een patrijsachtige. Daar hebben de meesten niet zo'n belangstelling voor maar ik wel. Dus er wordt toch even gestopt. We zien een luipaardschildpad (die bestaat dus toch) en een kameleon steekt de weg over op een wel heel mechanische manier. Net of hij zijn poten brandt aan het asfalt. We sluiten af met een groep olifanten en gaan dan naar het kamp waar het al donker begint te worden. Ik maak wat foto's van een groep parelhoenders met op de achtergrond een ondergaande zon. Ik maak nog snel wat foto's van een groep 'blauw appies' (Vervet monkeys). Er wacht weer een heerlijke maaltijd van Andre en Dion op ons. Een nadeel af en toe moet er corvee gedaan worden. Marinde en ik met hulp van met name Willem werken in een uur de 100 kilometer vaat weg. Dan moeten we gaan inpakken omdat we de volgende dag gaan vertrekken naar de volgende (tussen)stop Satara. We hebben deze dag weer heel wat gezien. Ben ongetwijfeld wat vergeten omdat het al weer een paar dagen geleden is dat dit allemaal is gebeurd.

Avondtour moet ik nog even uitwerken.