De-Koornneefse-Sud-Africa-reis.reismee.nl

Maandag

Aan allen,

Sorry ben een beetje achter omdat er niet overal verbinding was maar we zitten nu weer op een plek waar het een en ander weer wel mogelijk is. Kerkdienst of eigenlijk een soort theatervoorstelling houden jullie nog even te goed.

Maandagmorgen staan we erg vroeg op namelijk al om 04.30 uur. Sommigen zijn om 04.15 uur al wakker. De spanning dat we nu eindelijk naar de Wildtuin gaan zit er nu goed in. Om 05.00 uur staan we klaar. Maar het duurt toch nog tot 5.30 uur voordat de bus bij het huis van Jan Willem en Sonette is. We stappen snel in en dan kan de karavaan met een bus met 21 personen, een Mercedes van Jan Willem en Sonette en het 'bakkie' van Joos met aanhanger richting Wildtuin gaan. Het schiet aardig op. We zijn al vrij vroeg bij Middelburg ongeveer halverwege de reis. Hier ontbijten we met z'n allen bij Millies Restaurant. Dat ligt aan een groot meer. Het valt een aantal van ons op dat het allemaal veel groener is dan de vorige keer en er is overal ook veel meer water te zien. We hebben nu het meer vlakkere deel gehad. We rijden nog langs wat bekende plaatsen als Alkmaar, Schagen en Belfast en gaan nu in de richting van Nelspruit, een van de grotere plaatsen in de regio. Het is een hele fraaie bergachtige route die we nog niet eerder hebben gereden. Onderweg zien we heel veel citrusplantages. Vlak voor Nelspruit slaat Joos af naar een van nieuwe stadions voor het WK 2010. Het stadion ziet er wel aardig af uit maar de omgeving is nog niet echt klaar voor 2010. We maken wat foto's en natuurlijk Ferdi moet op de foto worden gezet met het stadion. We rijden vervolgens weer verder door Nelspruit heen dat is een redelijk moderne stad met veel autozaken en ook nog veel gebouwen die gebouwd worden en/of verbouwd worden voor de WK van 2010. We laten Nelspruit achter ons en rijden nu door een gebied met veel armoedige huisjes. We gaan richting Numbi Gate de ingang van het Paul Kruger Park. We hebben een klein half uurtje nodig om er door te komen,. Dat had allemaal veel langer kunnen duren als Jan Willem het niet van tevoren geregeld had. Theo en ik lopen al wat rond met onze camera's om al wat vogelplaatjes te schieten. Rondlopen mag hier nog maar verderop is dat vanzelfsprekend verboden. We rijden naar onze eerste stopplaats toe namelijk Pretoriuskop. We arriveren daar om 12.00 uur. Jan Willem moet nog het een en ander regelen maar we kunnen al snel in onze huisjes. Die zien er verder netjes uit maar er hangt een soort mottenballen lucht. Margreet, Jordi en ik slapen in een huisje. Het grote verzamelhuis is een eindje verderop. Ik ga als de spullen zijn neergezet in het huisje een eerste verkennend rondje doen om te zien of er nog vogels te fotograferen zijn in Pretoriuskop. Nu er zijn zoals verwacht genoeg vogels te vinden en ook te fotograferen. Bijzonder is een stelletje mestkevers dat druk doende is om een balletje mest te verplaatsen. Als we na enige tijd weer bij de bus terugkomen merken we dat er vijf apen in de bus zitten die op zoek zijn naar eten maar dat natuurlijk niet vinden. Wel hebben ze aan de CD's van Jordi gezeten. Ze worden er snel uitgejaagd. We letten vanaf nu beter op waar het gaat om het dichtdoen van de raampjes van de bus. Een deel van de groep is naar het zwembad gegaan als Theo en ik er aankomen met onze grote telelenzen dan roept Jordi: Pas op Paparazzi, We maken een paar foto's van de zwemmers. We hebben om 16.00 uur afgesproken om een eerste ronde door het Paul Kruger Park te maken. We vertrekken met een bus en het 'bakkie'van Joos (een Suzuki met laadbak (waar je overigens niet in kunt/mag zitten). Achteraf blijkt dat niet zo'n goede keuze te zijn omdat het nu in de bus gewoon te vol is. Als er links wat te zien is dan zien degenen die aan de rechterkant zien vrijwel niets. We zien al snel na de ingang een fraaie grote koedoe, een mannetje met zo'n mooi gekruld gewei. Dan zien we een hele tijd niets maar ons wachten wordt beloond. We zien een zwarte neushoorn en aan het eind van deze tocht een witte neushoorn. De eerste van de Big Five staat alvast genoteerd. Onderweg zien we natuurlijk ook de nodige andere dieren zoals impala's /rooibokkies/leeuwenkos maar daar zien we er na verloop van tijd zoveel van dat we daar niet meer voor stoppen. We zien nog een heleboel andere dieren en we zijn voor een eerste keer niet ontevreden. Er zit in dit gebied ook een luipaard maar die zijn wel erg moeilijk te vinden. We speuren elke boom af maar vandaag hebben we wat dat betreft (nog) geen geluk. Ik heb wat last van mijn ogen (vermoeidheid en stof) en ga vroeg naar bed. Het valt wel op dat de stroom zo af en toe uitvalt.

Met vriendelijke groet,

Bert Boshoven