De-Koornneefse-Sud-Africa-reis.reismee.nl

Oranje is in Zuid Afrika "baie welkom' !

'Baie welkom!'het spandoek op de gevel van Thrupps, de oudste (1892!) winkel van Johannesburg op de hoek van Oxford en Rudd Road die bekend staat om zijn heerlijke delicatessen, wijnen en geimporteerde kazen, laat er geen twijfel over bestaan: Zuid-Afrika is dolblij met de komst van het Nederlands elftal volgend jaar.

'We kunnen nie wachte niet', zegt (mede) eigenaar Nelson 'Pep'Lekkerbly van het Full Stop Cafe in Seventh Street, Melville. Lekkerbly rekent op een 'invasie' van Nederlandse supporters. In zijn (drukbezochte) cafe dat plaats biedt aan ruim 200 dorstige klangen, springen talrijke voetbalposters in het oog. Achter de bar hangt opmerkelijk genoeg een poster van Erica Terpstra.

Vooral Clarence Seedorf is populair in deze gezellige volkswijk. Van hem is bekend dat hij een bewonderaar is van Nelson Mandela. Clarence is een van ons, zegt bijvoorbeeld een voorbijganger in de pittoreske President Street.

Ook in de van oudsher 'blanke' wijken is de euforie over de plaatsing van Oranje groot. In conservatieve kringen leeft het gevoel dat Nederland terugkeert naar Zuid-Afrika, aldus voorzitter Frederik 'Drop' Pilleman van de Nederlands-Zuid-Afrikaanse Vereniging (NZAV).

In de 17de eeuw waren Nederlandse matrozen van de (legendarische) Verenigde Oost-Indische Compagnie (VOC) en hardwerkende boeren de eerste kolonisten in Zuid-Arika. 'Wij verheugen ons op de komst van Bert van Marwijk en zijn mannen', zegt Pilleman in overigens voortreffelijk Nederlands. (Herman Verhoeven - De Volkskrant van zaterdag 13 juni 2009).

jw

ORANE IN SUID AFRIKA

Namens de suid afrikaners n geluk wensing dat oranje na suid afrika komt. Ik heb 16 kaarte voor 4 wedstryde. Enige heel goeie (maar heel goed ) aanbiedinge per stuk voor de bywoning van dese wedstryde betaalbaar in Euro sal orweeg word. Frikkie voor jou en Jordi miskien n spesiale afslag!

Slegt nuus voor Timo Euro=R11.61

Jordi

Gaaf dat je zoveel kaarten hebt gekocht. Welke wedstrijden zijn dat?

11 rand voor 1 euro. Ah oh!

Frikkie

Ah super!

Jordi, dat zullen we pas weten nadat alle kwalificeerders bekend zijn en de loting

Jordi

Tja daar maak je een punt!

Word huize Kloek omgebouwd tot Oranje huis in 2010?