De-Koornneefse-Sud-Africa-reis.reismee.nl

Gezond op reis

Aan allen,

Ik heb op de Vakantiebeurs nagevraagd wat er nodig is qua medicijnen. Ik besef dat ik me op glad ijs begeef met zoveel ervaren verpleegkundigen in de familie maar het is slechts het advies van Gezond op reis www.gezondopreis.nl. Doe er je voordeel mee.

Ziekte Omschrijving

Difterie Tetanus Polio - Vaccinatie is aanbevolen(bij kinderen niet nodig)

Hepatitis A - Vaccinatie is aanbevolen bij verblijf onder onhygienische omstandigheden(dus niet nodig - eventueel in Swaziland voor Margreet clan in 3e week)

Hepatitus B - Vaccinatie is aanbevolen bij bepaalde (risico activiteiten beroepen en/of reizigers die lang en vaak reizen (dus niet nodig)

Malaria - Malaria komt in verschillende gebieden en in verschillende periodes van het jaar voor. Het gebruik van antimuggenmiddelen en/of antimalariamiddelen wordt aanbevolen (dus nodig - zie speciaal verhaal over Malariatabletten)

Gele koorts - Indien u uit een endemisch gele koorts gebied komt, is vaccinatie tegen gele koorts verplicht voor dit land (dat is dus niet het geval derhalve niet nodig)

Voor voorlichting, preventie en vaccinatie op maat kunt u het beste tijdig, bijvoorbeeld 6 tot 8 weken voor vertrek, contact opnemen met de dichtsbijzijnde GGD, Travel Clinic, vaccinatiecentrum of een in reisadvisering gespecialiseerde huisarts. Margreet en ondergetekende hebben goede ervaringen met het Havenziekenhuis in Rotterdam www.havenziekenhuis.nl.

Nieuw:

Reizigersdiarree

Azie, Afrika en Zuid-Amerika zijn gebieden met een hoog risico (19 -66%) op reizigersdiarree. Gemiddeld 30% van de reizigers in deze gebieden krijgen diarree. 50% van de reizigers met diarree moeten de vakantieplannen aanpassen. 10% van de reizigers met diaree moeten medische hulp zoeken.

Reizigersdiarree kan door verschillende bacterien ontstaan. Meestal (tot 60%) is de E. coli bacterie de veroorzaker van diarree. Gevaarlijk is diarree veroorzaakt door de cholera bacterie. Kijk voor meer informatie op www.traveldoctor.nl .

Bert

Aanvulling:

Ik ben in de laatste week van februari 2009 naar de Travelclinic geweest.

Het is eigenlijk simpel.

DTP en Heptatis A zijn nodig.

Malaria zie het verhaal onder malaria tabletten. Persoonlijk advies is daarbij het meest handig.